Amnesty
Groep Stichtse Vecht

We vinden het heel belangrijk dat kinderen al jong horen van het bestaan van mensenrechten. Het Nederlandse kantoor van Amnesty heeft heel goed materiaal ontwikkeld, speciaal gericht op kinderen in de bovenbouw van de basisschool en jongeren op de middelbare school.

In groep 7 en 8 van de basisscholen laten we de kinderen zien wat mensenrechten, en speciaal kinderrechten, zijn aan de hand van verhalen uit anderen landen of uit de geschiedenis van Nederland. We merken dat kinderen op die leeftijd al heel goed weten wat er in de wereld gebeurt en dat ze openstaan voor ons verhaal.

Op middelbare scholen werken we met het lesmateriaal "Reality Check", waarin middelbare scholieren door middel van rollenspelen, in discussie komen over mensenrechten en zich bewust worden van het belang van mensenrechten. Dat kruipt soms dicht op de huid van leerlingen, omdat het vaak om situaties gaat waar ze zelf ook in terecht kunnen komen.

Oproep

Met onze kleine groep bereiken we lang niet alle scholen in Stichtse Vecht. Vooral in Maarssen (Dorp en Broek) hebben we dringend mensen nodig die zich aangesproken voelen om deze lessen te geven. Als je belangstelling hebt, klik dan hier om contact met ons op te nemen. Je wordt niet in het diepe gegooid; je begint met lessen meelopen met ervaren docenten.